vintageofsweden.blogg.se

Jag gillar sparsam vintage. Här är en blogg och så småningom en webshop, med saker och ting som går ihop. En kreativ miljö med ett tema för varje yta. Allt har sin plats

hur mycket ljus betyder

Kategori: Allmänt

Jag arbetar på belysningsavdelningen på IKEA Bäckebol. Många kommer in och frågar om vilken lampa dom ska ha till sin armatur hemma, men få frågar om råd med belysning och hur dom kan få ett bättre intryck i rummet om man ljussätter det på bästa sätt. Jag tänkte visa lite bilder på hur ljus kommer in i olika rum, i olika vinklar. Kolla här;
 
detta huset är fantastisk. christine chang hanway har byggt upp ett häftigt hus. spana in http://remodelista.com för mer info. här är det två sluttande fönster som skapar ett harmoniskt dagsljus i arbetsrummet som f.ö är döcoolt!
 
http://apairandasparediy.com/ denna hemsidan inspirerar till detaljsättning för att få en egen nish hemma. ett litet budskap i led är både miljövänligt och väldigt kitchigt.
 
detta kök är från en av läckra alvhems hemsida. spottar är perfekt när det döljs och bara fyller en funktion. inbyggda spottar har en direktpunkt och är bra arbetsbelysning. 
 
det är ju supertrendigt med lampor som bara faller ner från taket med synlig sladd. gärna en gammal indusrilampa med klämfunktion. jag håller med. men kolla på dessa bilder, tagna från skeppsholmens fastighetsmäkleri, här väljer man att ta tillvara på takbelysningen vilket ger en bra allmänbelysning.
 
så även om "the cage lamp" är riktigt snygg, fyller den inte alltid en bra funktion. tänk på det innan ni går igång på lampor. jag har massvis med lampor på vinden som jag inte använder för att funktionen saknas, och dom bara står och dammar. en fin lampa ska lysa!!
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: